Dress Leeuwarden: Persoonlijke aandacht en huiselijke sfeer belangrijk

8-5-2017

Dress for Success Leeuwarden scoort hoog op klanttevredenheid: gemiddeld een 8,5. Margie Keyner, vrijwilliger in de winkel, vertelt over hun aanpak. “We willen dat mensen goed gekleed de deur uitgaan. Daar hoort ook bij dat ze zich goed behandeld voelen.”

Margie in gesprek met een klant


In hun jaarverslag 2016 staan enkele reacties van klanten: ‘Ik voel me vrouwelijker, zelfverzekerder. Het is een zorg minder dat je niet na hoeft te denken of je er wel goed genoeg uitziet.’ En: ‘De ontvangst met koffie en twee vriendelijke behulpzame dames, maakten dat het gevoel van schaamte al snel wegviel.’
‘De reacties van onze klanten zorgen voor de meest bevredigende momenten van ons werk. Wij zien mensen zelfverzekerder worden naarmate hun kleedsessie in de winkel vordert. En als we hen dan tevreden zien kijken naar hun spiegelbeeld, dan weten we dat we de juiste snaar hebben geraakt. We voelen telkens weer waarom we dit werk doen!’, aldus het jaarverslag.

Twee vrijwilligers per klant
De vraag is: hoe krijg je tevreden klanten? “We geven onze klanten veel aandacht. We zijn nog een kleinschalige vestiging, waar iedere klant door twee vrijwilligers  wordt geholpen. We merken dat mensen dat erg prettig vinden. We gaan eerst rustig zitten en met een kopje koffie bespreken we een aantal zaken. Waar gaat iemand solliciteren? Wat voor kleding past bij de functie of stageplek? Het mes snijdt aan twee kanten: via dit gesprek kunnen we een klant op zijn gemak stellen en we vergaren belangrijke informatie.”

Andere verwachtingen
“Soms moeten klanten een bepaalde drempel over om bij ons naar binnen te stappen. Of ze hebben andere verwachtingen. Ze denken dat ze kleding krijgen aangereikt uit een paar dozen. Lang niet iedereen weet dat we een winkel zijn met een ruim aanbod”, vervolgt Margie.

Huiselijke sfeer
Soms vertelt een klant iets over een vervelende ervaring of komt het verleden ter sprake. “Ik denk dat mensen ervaren dat onze vrijwilligers een luisterend oor bieden en het vertrouwen dat het binnenskamers blijft. Het is een soort intimiteit en gemoedelijke huiselijke sfeer die ook een rol speelt.”

Mond-tot-mondreclame werkt het best
Klanten krijgen volledige aandacht, het doel is dat ze goed gekleed de deur uitgaan. “Daar hoort ook bij dat ze zich prettig behandeld voelen door ons”, benadrukt Margie. “We laten mensen in hun waarde. Het is fijn als klanten tevreden zijn over ons, het is nog mooier als ze dat aan anderen vertellen. Mond-tot-mondreclame werkt het best!”

Share on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on TwitterEmail this to someone