Generatiebewustzijn draagt bij aan inclusie, deel 1 Generatie Z - Column Anke van Luijt voor Dress for Success Eindhoven

Gepubliceerd op 1 juli 2022 om 22:44

Generatiebewustzijn draagt bij aan inclusie

Deel 1: De Generatie Z (2001-2015)

Generaties vervullen allemaal afzonderlijk een belangrijke maatschappelijke functie die zonder twijfel wrijving veroorzaakt met andere generaties. Ze zijn namelijk een reflectie van de tijdsgeest en geven daar tegelijkertijd een reactie op. Als die reactie niet erkend wordt door de andere generaties leidt dit tot wrijvingen in de samenleving en op de werkvloer. Generatiebewustzijn heeft het vermogen om in onze versplinterde samenleving een helende rol te spelen, het draagt bij aan de broodnodige inclusie in deze gepolariseerde maatschappij. Veel vooroordelen over de diverse generaties blijken echter onjuist te zijn, maar door herhaling blijven ze zichzelf bevestigen. Hoe zit dat met de vooroordelen over generatie Z?

Wellicht heb je zelf een kind in deze leeftijd, of een nieuwe jonge collega? Feit is dat je met ze te maken krijgt: generatie Z, nu tussen de 7 en 21 jaar oud. Een deel van hen speelt nog met hun eerste vloggercam of knutselen met een scheikundepakket hun eerste eigen ‘Slimy’ in elkaar (je weet wel, die ouderwetse groene slijm in dat potje) Een ander deel begint aan de eerste baan, de eerste studie, of wint de Nobelprijs. Generatie Z, (andere namen: Zoomers,  iGeneratie, post-millennials), is niet de generatie van de toekomst, maar de generatie van nu. Deze generatie krijgt dus langzaam maar zeker steeds meer vinger in de pap. Realiseer je allereerst dat we niet zonder deze ’jonkies’ kunnen, bekijk de cijfers van het CBS; jongeren worden schaars!

Generatie Z is opgegroeid in een wereld die grote onzekerheid kent, met dreigingen als terreur, de klimaatcrisis en de nasleep van zowel de bankencrisis (2007-2011) als de Coronacrisis. Maar ook een torenhoge studieschuld, flexcontracten en crisis op de huizenmarkt leeft bij hen. De ouders van nu voeden hun kinderen op in een tijd dat het politiek en economisch minder goed gaat. Ze zetten meer druk op hun kinderen om zekerheidsgericht te kiezen, in plaats van: “doe wat je wil, als je maar gelukkig wordt.” Daarom is  financiële stabiliteit voor hen belangrijker dan voor bijvoorbeeld de millennials, die juist in rustige tijden van oneigenlijke mogelijkheden opgroeide en die vooral op zoek zijn naar zingeving en alles uit het leven willen halen. De droomjob is daarom voor de Generatie Z van minder belang. Ze willen in de eerste plaats een stabiele financiële toekomst, want ze weten dat ze het materieel niet zo goed meer gaan hebben dan hun ouders. Als dit niet kan bij hun huidige werkgever gaan ze jobhoppen of beginnen ze een eigen bedrijf, met vele succesvolle startups als voorbeeld. Realiseer je dat de Generatie Z, iedere keer als hen weer een flexcontract wordt aangeboden, zij hun belangrijke beslissingen als een huis kopen of huren, samen gaan wonen of aan kinderen beginnen, moeten uitstellen. Met de huidige ‘war on talents’ iets belangrijks om bij stil te staan…  

Inclusie is geen trend maar een mindset. Het betekent ook gelijkheid wat betreft kansen en arbeidscontracten. We hebben onze mond vol over medewerkers boeien, binden en behouden, Laat de generatie Z zich dan, met een volwaardig arbeidscontract, ook een volwaardig lid van jouw organisatie voelen! Bouw mee aan hun en daarmee je eigen toekomst!

Deze column is geschreven voor Dress for Success

#Inclusie #GeneratieZ #OpenVelig